شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ |۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 5, 2024
طهماسبی

حوزه/ رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری به جای به دست آوردن دل تعداد اندکی هنجار شکن اعم از گردشگر و غیره باید به فکر حفظ فرهنگ، اعتقادات و ارزش های به جا مانده از گذشتگان باشیم که اکنون نیز بخش زیادی از جامعه به آن معتقد و نسبت به آن دغدغه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین حسین طهماسبی صبح امروز در نشست بررسی صدور آراء جایگزین حبس در حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: همانگونه که از نام میراث فرهنگی مشخص است باید تمام مردم از آن احساسی به مانند ارث داشته باشند تا خود را مکلف به صیانت بدانند که تحقق آن نیازمند کار فرهنگی مستمر است.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: در برخی از جامعه نگاه این است که میراث فرصتی برای کسب روزی و ایجاد اشتغال برای عده ای است تا جایی که این نگاه در برخی از مدیران نیز مشهود است و نتیجه آن اتفاقات ناخوشایندی است که بعضا در حوزه میراث فرهنگی مشاهده می شود.

حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی با بیان اینکه نگاه کشورها در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت های موجود متفاوت است اضافه کرد: کشوری مثل امارات که هیچ سابقه فرهنگی ندارد به این موضوع نگاه تمام اقتصادی دارد اما در کشوری مثل فرانسه نگاه این است که فرهنگ فرانسوی به دیگران منتقل شود لذا در پاریس شما حتی تابلوی انگلیسی نمی بینید چون معتقدند هر گردشگر که به فرانسه می آید باید حداقل چند کلمه فرانسوی یاد بگیرد .

وی تبادل صحیح فرهنگی را به عنوان مهمترین اولویت کشور در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دانست و گفت: گاهی مسئولان دنبال جذب گردشگر با هر نگاه، سلیقه ای و به هر قیمتی روبرو هستند در حالیکه که این انفعال باعث از دست دادن سرمایه های فرهنگی و اجتماعی کشور می شود.

عالی ترین مقام قضائی استان تصریح کرد: به جای به دست آوردن دل تعداد اندکی هنجار شکن اعم از گردشگر و غیره باید به فکر حفظ فرهنگ، اعتقادات و ارزش های به جا مانده از گذشتگان باشیم که اکنون نیز بخش زیادی از جامعه به آن معتقد و نسبت به آن دغدغه دارند.

وی خاطرنشان کرد: باید برکات میراث فرهنگی و گردشگری در ساحت های مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی برای همه مردم ملموس و مشهود باشد تا ما را در سیاست ها همراهی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین طهماسبی با اشاره به چالش های میراث فرهنگی گفت: بعضا یک پهنه ای ثبت می شود؛ اما اجزای آن پهنه ثبت نمی شود که این کار را برای حمایت های قضایی سخت می کند و به مرور زمان باعث از دست رفتن پهنه نیز می شود لذا یکی از راه های کوچک کردن پهنه ها یا تفکیک آن ها به بخش های کوچکتر و اولیت بندی آنهاست.

وی افزود: باید خدمات برای مالکینی که ملک آن ها ثبت میراث می شود به معنای واقعی تسهیل ایجاد کرد نه اینکه برای کوچکترین اقدامی مجبور باشند از هفت خان بگذرند.

رئیس کل دادگستری استان یزد در خصوص لزوم توجه به پروژه شخصیت افراد برای تعیین مجازات جایگزین حبس گفت: باید در این زمینه از افرادی که واقعا دانش و دلسوزی لازم را دارند استفاده کرد ولی نباید افرادی که تظاهر به علم و دانش دارند وقت و سرمایه را بدون نتیجه تلف کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha